Pomodori!!!!

6 september 2016 - Ravenna, Italië

Vanochtend, na een heerlijk ontbijt vertrokken uit de Agriturismo. Dit keer voor een toch wel erg saaie etappe. Ook als onverbeterlijke positivo's konden we hele stukken toch echt niets interessants ontdekken. Het leek een beetje op een uitgestorven Noord-Oostpolder. Rechte wegen (vaak erg slecht). Vele uitgestrekte akkers met regelmatig een biogasinstallatie. Ik snak bijna naar de Apennijnen. Die zagen we trouwens wel al in de verte liggen.

Net op het moment dat ik me ging betrappen op zinloze gedachtes als 'ik kan mijn skinny spijkerbroek beter maar niet wassen deze vakantie want anders krijg ik die niet meer over mijn ondertussen wel zeer welgevormde kuiten'  belandden we toch weer in een hele leuke situatie. Ze waren op het land de pomodori aan het oogsten. Met een grote machine werden ze van het land gehaald en in grote bakken gestort. We stapten af om het schouwspel gade te slaan en om foto's te maken. Eén van de mannen die daar bezig was, vertelde vol trots hoe het in zijn werk ging. Deze tomaten worden ingeblikt voor pizza- en pastasausen. We moesten ze natuurlijk proeven. Ik wilde er eentje pakken die tijdens het oogsten naast de bak was gevallen maar ik moest er eentje van de plant plukken. Ze smaakten heerlijk. We mochten er echt meer meenemen maar dat ging helaas niet in onze wielershirts.Wat was dit weer een leuke ontmoeting.

We vervolgden onze weg maar helaas hebben we toch ergens weer iets gemist in de navigatie. We hadden met een pontje over moeten gaan maar we hebben het pontje nooit gezien. Vervolgens hebben we daardoor Henk gemist die met sandwiches en water op ons stond te wachten. Heel erg balen en jammer was dat. Uiteindelijk troffen we elkaar bij het hotel na 75 km wind tegen..... Sandwiches waren heerlijk, we hadden echt trek.

Na ons opgefrist te hebben zijn we met de trein naar Ravenna gegaan. We zaten maar 2 km ten zuiden van Ravenna dus het was maar één halte. Daar aangekomen begon het helaas erg te regenen. We hadden een plu bij ons maar het werd ook erg koud: 20 graden. Toch naar de Basilica San Vitale gelopen, de rijkst versierde kerk van Ravenna uit 548. Werkelijk schitterend, evenals het Mausoleo di Galla Placidia met zijn fonkelende mozaïeken. .

Daarna een borrel gedronken en  terug gereisd naar het hotel. Daar weer opgewarmd en heerlijk gegeten.