Ontmoeting met een levenskunstenaar

7 september 2016 - Verucchio, Italië

Eerst vanochtend de naast het hotel liggende kerk Sant Apollinare bezocht. Deze kerk, gewijd in 547, is gebouwd boven het graf van St. Apollinaris, de eerste bisschop van Ravenna. Het hoofd van deze bisschop wordt echter in Remagen aan de Rijn bewaard waar we eerder op onze reis langs zijn gekomen. Bijzonder toch weer.
In deze kerk was een geweldige mozaiek te bewonderen. Werkelijk schitterend.

Daarna hebben we onze wielerkleding weer aangetrokken en zijn we vertrokken. De beginroute liep door een bos. Wel een slecht pad maar toch echt te verkiezen boven de asfaltroute met druk autoverkeer. We waren blij met onze keuze want daardoor hadden we weer een bijzondere ontmoeting.

We kwamen vlak bij de Adriatische zee. Bij een rivierarm die in verbinding staat met de zee stond een rij houten huisjes. Elk huisje had een groot schepnet boven het water hangen. Bij één van de huisjes was het schepnet in het water gezakt en er stond een auto geparkeerd. We zagen wat bewegingen en zijn afgestapt. Een oudere man opende de poort en op onze vraag of we even mochten kijken werden we zeer gastvrij onthaald. We kregen direct een plastic bekertje wijn aangeboden ( om 11.30 uur! ). Heel fijn dat Adri wat Italiaans kan spreken en verstaan want anders had ik het toch niet echt goed kunnen volgen. Deze man vertelde hoe het vissen in zijn werk gaat maar bovenal vertelde hij over zijn leven. In een heel korte tijd wisten we dat hij 83 jaar oud was, er twee minnaressen op na hield (één voor overdag en één voor 's nachts, vertelde hij wel met twinkelende ogen) en dol was op zijn dochter en kleinkinderen. Hij had gejaagd in Ierland en Schotland. Hij was een fervent paddenstoelenzoeker. Hij had net twee nieuwe hartkleppen en was daar zeer tevreden mee. Ondertussen moesten we ook vooral een stukje taart eten, gebakken door zijn dochter en was hij zeer geïnteresseerd in onze fietstocht naar Rome. Hij noemde mij 'una donna brava' (een goede vrouw). Nou, met zo'n compliment op zak (en een glaasje wijn) kon ik weer goed de hele dag fietsen. Wat een levensgenieter deze, op zijn leeftijd, zeer charmante man.

Nog nagenietend van deze bijzondere ontmoeting reden we op de kust af. Daar hebben we Henk even getroffen die al wel een tijdje naar ons uit stond te kijken.
Maar een kustplaats geeft ook zoveel lelijkheid. Het was een bewolkte dag dus geen echt strandweer. Veel restaurantjes waren dicht. Toeristen die een beetje doelloos rondliepen.... Was blij dat we op een gegeven moment weer van de kust af gingen. We zouden met Henk pizza eten tussen de middag maar helaas zijn we elkaar misgelopen. In de drukte met de auto, éénrichtingsverkeer straatjes... dan kan het dus zo maar mis gaan. Toen hij appte waar hij was waren wij daar al lang voorbij. Helaas. Hebben we ons goed aan de route gehouden, kan het toch mis gaan. Maar goed, Henk heeft zelf een lekkere pizza gegeten en wij hebben in een leuk oud dorpje tussen de Italianen een broodje gegeten. We troffen elkaar weer bij het gereserveerde appartement.

Vanavond zitten we in een prima appartement. De eigenaren wonen boven ons. Ook weer alleraardigste mensen. Op een gegeven moment belden ze aan. Vader, moeder en een zoon van ongeveer 16 jaar. De jongen sprak een beetje Engels dus hij moest het woord doen. We kregen nog een fles rosé van een producent uit de buurt. En we betalen met 3 personen 75 euro voor een nacht.

We hebben een goede keuken. Henk heeft een heerlijke salade gemaakt en Adri is nu bezig met de bereiding van de spaghetti vongole, mijn lievelingsgerecht. Morgen zorg ik voor een lekker ontbijtje.

Morgenochtend brengt Adri Henk naar Rimini waar hij de bus pakt naar het vliegveld in Bologna. Het waren heerlijke dagen. Zo fijn om 4 dagen geheel met Adri samen te kunnen fietsen. En het was ook nog eens heel gezellig.

Wij hebben morgen een korte etappe gepland naar Perticare. Daar gaan we op een camping staan waar we jaren geleden met Floor en Iris hebben gekampeerd. Daar nemen we één of 2 rustdagen om daarna door naar Rome te fietsen. Mogelijk dat we dus op donderdag 15 september in Rome aankomen maar daarvan houden we jullie op de hoogte.

We genieten trouwens van alle reacties op dit blog. Zo leuk dat jullie meegenieten van onze reis!

1. Groetjes Ageeth:
    8 september 2016
    Zo leuk om al jullie verhalen te lezen. Wat een belevenissen die ze jullie niet meer af kunnen nemen. Super.