Rustdag? Ötzi!

1 september 2016 - Auer, Italië

Een rustdag vandaag. Niet omdat het nodig is maar omdat we anders veel te snel in Rome zijn ;).
Eerst rustig opgestaan. In het dorp verse broodjes en beleg gekocht. Na het ontbijt lekker gezwommen. Schijnt niet erg goed te zijn voor wielrenners maar daar laat ik me niet door tegenhouden. Daarna naar Bolzano afgereisd. Ook weer zo'n stad die je vaak voorbij rijdt op weg naar andere plaatsen in Italië. Adri moest met een wiel naar een fietszaak (inzetstuk van ventiel moest vervangen worden). Op internet had hij de perfecte wielerzaak gevonden: Zanolini. Een oud prof renner. Nou, die had er verstand van hoor! Met 2 andere, aardige, mooie:), sterke wielrenners waren ze aan het werk. Naast het ventiel had Adri ook een nieuwe hartslagmeter nodig, want die was er mee opgehouden. Van mij heeft hij een nieuw wielershirt gekregen. Die Italianen zien er altijd zeer gesoigneerd uit op de fiets. Strakke shirtjes, geschoren benen. Nou, Adri hoeft zijn benen niet te scheren maar een beetje mooi shirt mag natuurlijk wel. Hij had een shirt gepast dat naar zijn idee al behoorlijk strak zat maar Zanolini was meedogenloos: 'Zu gross'. Dus gedwee heeft hij dan maar een maat kleiner genomen. Morgen volgt een foto! Bij het weggaan kregen we een appel van de nieuwe oogst aangeboden. Wat was dit weer een leuk bezoekje!

Vervolgens in de binnenstad van Bolzano rond gekeken. Mooie, oude stad. In de kerk een kaarsje opgestoken. Ik vind dat toch altijd een mooi ritueel. Niet omdat ik gelovig ben. Maar wel om stil te staan bij mijn overleden familieleden en mijn dierbaren die met ziekte of tegenslagen te kampen hebben. Natuurlijk ga ik in Rome een kaarsje branden maar het kan geen kwaad dit onderweg vast te doen.

De meest fantastische pasta met pesto, mozzarella en tomaatjes gegeten. Wat kunnen de Italianen dat toch goed. Met weinig (maar kwalitatief goede) ingrediënten een heerlijke maaltijd bereiden.

Daarna was het tijd om Ötzi te bezoeken. We hadden al over hem gelezen maar nu wilden we hem ook wel zien. Ötzi is bij toeval in 1991 gevonden in het ijs in het Ötztal. Hij was 5300 jaar oud. In het ijs is hij uitzonderlijk goed bewaard gebleven. In het museum is een hele reconstructie te zien over hoe hij is gevonden, wat ze allemaal ontdekt hebben over de tijd waarin hij leefde, hoe hij aan zijn einde is gekomen, hoe hij eruit heeft gezien, etc. Zo ontzettend interessant.

Na dit bezoek weer naar de camping gegaan want we moesten de beentjes toch een beetje rust gunnen. Wel even boodschappen gedaan voor het avondeten. Daarnaast een goede fles wijn gekocht: Lagrein, een wijn uit de streek. En volgens mijn broer Pieter (de wijnkenner van de familie): 'Op goede wijn fiets je als een trein'. De wijn was fantastisch maar of zijn uitspraak ook opgaat kunnen we morgen pas vertellen.

1. Marlies:
    2 september 2016
    Vandaag dus langs de oostkant van lago di Garda naar Verona! Mijn favoriete vakantiebestemming en een van mijn favoriete wijngebieden (Veneto)! Wat is het daar mooi, ik hoop dat jullie de 'toeristische route' langs het meer hebben genomen ;-) ! Veel plezier daar, en gefeliciteerd met Floor! liefs
  2. Anneke en Jan:
    2 september 2016
    Onze vriend(?) Oetzi hebben An en ik indertijd in het museum in Assen gezien.
    Met onze vriend was wel het een en ander loos. Hij is niet zomaar aan zijn
    einde gekomen daar hoog in de bergen van het Oetztal.
    Nu even een culinaire vraag : Hoe staat het met de ANTIPASTI ?, oftewel met
    de voorgerechten, en de hors d'oeuvres? Groetjes van An en Jan
  3. Anneke en Jan:
    2 september 2016
    O ja, wat betreft het eten: :E'stato buono!
    Doei Jan
  4. Anneke en Jan:
    2 september 2016
    Oja, nog een culinaire vraag: E'stato buono?
    Doei Jan
  5. Marijke:
    2 september 2016
    Lieve Petra en Adri, nogmaals gefeliciteerd met Floor haar 23e verjaardag! Petra, wat jouw ritueel om kaarsjes op te steken betreft, Pieter en ik doen dat ook altijd als we een kerk binnengaan, even stilstaan bij alle dierbare mensen in je leven. Geniet van al het moois op jullie weg naar Rome, en weer bedankt voor het mooie reisverslag.